MÁ KNIHA MŮJ FILM

Správnej moment světla

Autor: ELIŠKA GOGOLOVÁ

„Jsme zvyklí na vizuální znečištění svého životního prostředí.“ Píše Vilém Flusser ve své knize Za filosofii fotografie. Plakáty, reklamy ve výlohách i novinách, fotografie na internetových serverech a v aplikacích padají jako suché listí na hladinu našeho vnímání obrazů. „Kdo umí psát, umí i číst. Kdo ale umí fotit, nemusí bezpodmínečně umět dešifrovat fotografii.“ (Flusser, str. 63) Jaký druh magie musí člověk ovládat, aby dokázal najít krásu fotografie a čistil tak svou vizuální studánku?

Flusserova studie je rozdělena na kapitoly Obraz, Technický obraz, Fotoaparát, Gesto fotografování, Fotografie, Distribuce fotografie, Příjem fotografie, Fotografické universum, O nutnosti filosofie fotografie. Flusser nám postupně vypráví příběh o životě snímků, o vztahu a vzájemném soupeření mezi fotoaparátem a fotografem. Skutečnost našeho bytí ve světě fotografií popisuje autor jako fotografické universum. „Být ve fotografickém universu znamená prožívat, poznávat a hodnotit svět ve funkci fotografie. Každý jednotlivý zážitek, každý jednotlivý poznatek, každá jednotlivá hodnota mohou být rozloženy do jednotlivě spatřených a vyhodnocených fotografií.“ (Flusser, str. 72) Autor definuje obraz jako plochu, která má význam a na níž se obrazové prvky chovají magicky. Je touto magií nějaká obecná znalost, která má divákovi pomoci s dešifrováním fotografického obrazu? Není fotografie pro nás jako pro diváka stejná modelína jako fotografovaný subjekt pro fotografa? S jistým přítomným základem, na kterém se dál staví? S touto stavební hmotou pak modelujeme různě. Jsou snímky, na které se podívám jednou, vytvořím si svou představu o příběhu a už se k nim nikdy nevrátím. Pak jsou tu ale takové, které během života usekávám, slepuju a přestavuju, protože při každém pohledu na fotografii se mi poodkryje další část magické skládanky. Každá fotografie je snímkem toho, co vyvolá.

Pokud jsme obklopeni tolika snímky přítomnosti denně, jaká je možnost rozhrnout to množství redundantních fotografií a spatřit čistou hladinu? Světlo přichází v podobě fotografů vystupujících z předem – řečeno s Flusserem – naprogramované fotografické hry. Paprsky fotografických sluncí sem tam prosvítí kopce spadaného suchého listí. 

Jedním z takových sluncí byl i český fotograf Pavel Dias. Naše první setkání proběhlo, když mi bylo pár měsíců a Dias přinesl mým rodičům v kapse svého kabátu dva hrnečky jako výbavu do nového bytu. Tehdy vedle nás bydlel fotograf Karel Cudlín, který nebyl pouze Diasovým kolegou, ale hlavně blízkým přítelem. Prostřednictvím rozhovoru s Karlem Cudlínem jsme vyvolali vzpomínkové negativy a připomněli nedávno zesnulého Pavla Diase. U rozhovoru jsem listovala knihou Dias, vydanou nakladatelstvím Karolinum v roce 2015, která v sobě ukrývá celoživotní práci tohoto významného českého fotografa a pedagoga. Otevřela jsem tedy velkou knihu fotografií, zkontaktovala Karla Cudlína a uvařila si k psaní kávu do porcelánového hrnečku z kapsy Pavla Diase. 

Eliška Gogolová

„Každá situace má nějaký vrchol, na který fotograf číhá.“ Zmínil Pavel Dias v rozhovoru s Karlem Hvížďalou. Jakým způsobem číhal Pavel Dias?
Tomu momentu nebo vrcholu se taky dá říkat rozhodující okamžik, to je postřeh Henri-Cartier Bressona, že všechno vlastně kulminuje, světelně, dějově, obsahově. A že ten moment je rozhodující právě pro nějaký děj, pro cokoliv. A ten že je nutný zachytit. Jak konkrétně Pavel číhal, no… Když fotíte, tak čekáte na správný moment, hlavně na světlo, nebo až se něco stane, až ještě někdo další vstoupí do děje. Ale jako jak číhal, no většinou postával tak někde a čekal. Pavel neměl tedy nějaké své specifické číhání. Tam je vždycky důležitá ta komunikace, většinou neverbální, s těmi lidmi, co jsou blízko, nebo který fotografujete.

Zažil jste Diase také jako pedagoga? 
My jsme byli pedagogičtí kolegové, on mě nikdy neučil. V době, kdy já jsem studoval na FAMU, tak učil v Brně. To jsme se tak nějak poznali v těch 80. letech. Studenti ho milovali, on byl jedinečný pedagog. Kromě výukové stránky tam byl ten lidský rozměr, on se s těmi lidmi přátelil. Vážili si ho všichni studenti. Ti, co se zajímali o foto dokument, ale i ti, co se dokumentu úplně nevěnovali. Pavel byl vynikající fotograf, ale bohužel za minulého režimu byla doba, jaká byla, a tak se nemohl fotožurnalistice úplně věnovat. O to lepším se stal pedagogem.

Jedním z motivů, které Pavel Dias často fotografoval, byli koně. Proč měl tak blízký vztah právě k nim?

Myslím si, že tam byl ten faktor koně jako průvodce člověka celou historií. Ale nejsou to jenom koně. Na těch fotografiích jde taky o vztah koně a člověka.

Pavel Dias

Která fotografie nebo série Pavla Diase je vaší oblíbenou a proč?
Pro mě není spíš žádná úplně neoblíbená. Ty klasický věci, který se týkají koncentračních táborů, tak to je určitě strašně silný téma a on byl jeden z prvních, který to nějakým způsobem zpracovával, to je strašně důležitý. Ve všech jeho fotografických souborech je cítit vztah k lidem, velmi silně navázal na tradici humanistický dokumentární fotografie. S jistou nostalgií člověk má rád věci, který už neuvidí, což jsou ty fotky z 60. let. To neznamená, že by ty pozdější byly horší, ale spíš mám rád poznávání té doby prostřednictvím Pavlových fotografií.

Máte nějakou fotografii, jejímž je autorem, doma? Můžete ji popsat?
Ano, my jsme si vyměnili nějaký fotografie. Na stěně mám od něj jednu fotku, jak jde dělník pod Eiffelovkou s flaškou vína a s lopatou, a potom mám ještě druhou z tramvaje z Palachova týdne, což jsou úplně rozdílný věci, a mám strašně rád obě. Mám pak od něj ještě jeden snímek, jde na něm muž se skloněnou hlavou u kříže, ten nádhernej stín tam, zrovna na ni koukám…Ta je hodně výtvarná.

Eliška Gogolová

Pavel Dias a Karel Cudlín, foto: Martina Gogolová

Pavel Dias

foto: Pavel Dias

Pavel Dias

Zažili jste spolu mnoho různých fotografických cest. Například na Podkarpatskou Rus. A to také s dalším významným českým fotografem Vojtou Dukátem. To není příliš obvyklé, aby solitérní fotografové trávili i tvůrčí čas takto společně. Čím si to vysvětlujete?
S moravským fotografem Dukátem, Vojta je na to hodně citlivej (smích). S Vojtou Dukátem to bylo trošku jiný, s ním jsme jezdili fakt intenzivně v těch 90. letech, s Pavlem pouze párkrát. Na tu Ukrajinu jsme s Pavlem jeli spolu tím jeho pověstným Volkswagenem na čtrnáct dní. Byl to spíš přátelskej vejlet, on měl obytný auto, tak jsme si udělali trošku fotografický prázdniny. Že by tam potom vznikal nějaký, že bysme se hádali o to, kdo co si vyfotí, tak to ne. Když jsme jeli spolu na náboženské poutě do Polska, tak tam se to rozprskne, tam chodí sto tisíc lidí a můžete si tam fotit co chcete, nemusíte toho kolegu potkat třeba půl dne. Ta cesta tam je společná, tam chodíme někdy spolu, někdy každý sám. No a s Vojtou to bylo jiné v tom, že on v tý době míň fotil a hlavně točil. Takže to už je potom něco jinýho, možná i proto jsme spolu mohli všichni tak intenzivně pracovat. Kdybychom chodili a fotili tu samou věc, tak by to možná dělalo trošku problém, ale když on točil, tak je to přece jenom jinej rozměr, i když máte podobný vidění. Taky se na cestách stává, že někdo vidí nějakou věc na silnici, tak řekne: „Zastav!“ a teď jako druhý vidí něco o vteřinu později, ale pokud jsou ty vztahy přátelský… Není to olympiáda. S Pavlem i s Vojtou šlo i o zážitky na cestě. A stejně nakonec každý ty věci vidí trošku jinak, i když možná podobně.

Kdybyste měl nyní „vyfotit“ imaginární fotografii, která by ho charakterizovala, jak by mohla vypadat?
S Pavlem a jeho fotografiema mám hodně spojený ty náboženský věci, to znamená stíny, kříže, modlící se lidi. Pavla konkrétně si vždycky vybavím, jak dělal to gesto, že si šahal prstama na spodní ret, když chtěl něco říct, to bylo pro něj typický.

Pavel Dias
Pavel Dias

foto: Eliška Gogolová

Připomíná se vám váš přítel Pavel Dias v nějakých situacích, obrazech, výjevech?
Vzpomenu si na něj v takových situacích… On vždycky strašně chtěl, aby lidi měli krásný vztahy. Vždy ho rmoutilo, když se někdo z jeho blízkých rozved nebo něco. Ono to zní jak pohádka, ale on vždycky opravdu hledal ty pozitivní momenty ve všem. Připomíná se mi taky na různých místech, oba dva jsme to měli rádi určitě v Uherským Hradišti, naposledy jsme tam spolu jeli, když mu vyšla ta kniha. On pocházel z Moravy, takže to tam měl rád a taky ve Zlíně, kde potom léta učil, další jeho oblíbený místo. Když jsme oba bydleli v Praze na Vinohradech, tak chodil k nám nebo já k němu, na výstavách jsme se taky scházeli. Hlavně mi v životě hodně pomohl. Padli jsme si do oka. Když učil na FAMU, tak mě tam zval jako hostujícího pedagoga. Několikrát mi otvíral výstavu a bylo obdivuhodný, že to nikdy neodflák, jakože by z patra řekl dvě věty, ale vždycky si s tím dal opravdu práci, vyhledal si i nějaký informace. Dvakrát mi dokonce zahajoval výstavu právě v Uherským Hradišti. No a potom, když jsem dělal docenturu, tak on byl v podstatě ten nejhlavnější, kdo mi pomáhal. Pavel byl velká postava, jeho fotografický výsledky byly podle mě srovnatelný s tím nejlepším v kontextu evropským i světovým. Byl to opravdu hodnej člověk a byla s ním sranda.

Pavel Dias, foto: Martina Gogolová; Vojta Dukát, Karel Cudlín, Pavel Dias, foto: Martina Gogolová