Na návštěvě v ateliéru u Lukáše Nováka

Autor: IVONA PETRUŽÁLKOVÁ

Na návštěvě ve studiu v Nuslích jsme se dozvěděli něco málo (hodně) o nové kolekci váz Amalín od skláře a designéra Lukáše Nováka.

Co je tvůj vesmír právě teď? 

Amalín je mé nové sklo, na kterém právě teď pracuji. Když přijdeš do sklárny čeká na tebe základní paleta barev skla. Byl jsem z toho nesvůj. Nechtěl jsem jen vytvářet něco podobného, co může mít každý. Mým hlavním hnacím motorem bylo vytvořit si vlastní barevnost, se kterou pak dále mohu pracovat. V kolekci Lost and Found jsem v podstatě jen oprášil starou sklářskou metodu, která byla sice pracná a složitá, ale už kdysi existovala. V této kolekci jsem zas o krok dál, co se technologie skla týče. Podařilo se mi natrefit na člověka, který je génius v barvení skla. Stačí mi ujet jen 130 km a jsem u zdroje zdrojů, u praotce všech barvičů skla. Sklo se dobarvuje například pomocí kovů. Žluté sklo vzniká tak, že do roztavené hmoty přihodí kostní moučku. Máš velkou pánev, kde je 1.200 až 1.300 stupňů Celsia a přidáváš nejrůznější složky. Zpracovat sklo není jednoduché, je to velmi křehký materiál a při výrobě praská. Barvící experimenty se tedy vůbec nemusí povést. Je to zajímavá a složitá chemická reakce.

Vojtěch Veškrna

A jak vzniká amalínová barevná kresba? 

Měl jsem několik prototypů váz, než se mi podařilo docílit barevnosti, se kterou jsem byl spokojený. (Lukáš odchází dozadu do studia a přináší skleněné pruty, přiznám se, chemie není moje silná stránka). Kresba modrého mramoru se vyrábí z barevných špačků, které se roztaví a následně zchladí do desky. 

A jak z desky vzniká váza? 

Z čistého skla si vyfoukneš vázu. Barevnou desku, kterou nahřeješ na teplotu 900 stupňů Celsia, obalíš na ten vyfouklý tvar. Tohle je vlastně stará barokní italská technika, které se říká tisícikvěté sklo (millefiori). Finální váza Amalín je vlastně nabombenej pokémon s těmi obrovskými dělobuchy na krunýři. Je to nejsložitější stádium tvorby. Je to náročné jak časově, tak především musíš velmi velmi dobře ovládat sklářské řemeslo. Samozřejmě se mi líbí i ty “nedokonalé” mezifáze, ale snažím se docílit toho nejvíc technicky promakaného Mercedese S Class.

Vojtěch Veškrna
Vojtěch Veškrna

O co  v kolekci jde? 

Oproti předešlé kolekci jsem chtěl udělat veselé sklo. Lost and Found je temný příběh, temná hmota, která vtahovala a každý si v tom našel ten svůj vesmír – mlhoviny, obrazy od Muncha, černé díry, atd. Chtěl jsem vytvořit pozitivní emoci. Nejen díky modré barvě, ale i zajímavé kresbě. Každá váza je jiná, je to opravdu originál. Do některých váz se nahodile přidávají skleněné střepy, které se dávají do kyseliny. A hlavně se rád učím ze svých chyb a failů. Každá nedokonalá váza je pro mě posunem v technologii. Chci kolekci rozvíjet dál. Letos pracuji “výhradně” s modrou barvou a tuhle svoji touhu si i plním. Našel jsem ji ve sklárně a zamiloval jsem do auto ratingové barvy – krásná Bugatti modrá – a zatím se jí nedokážu a nechci za nic vzdát. Tato modrá funguje asi nejvíc. I v kolekci Lost and Fond jsem už s modrou experimentoval, ale byly to jen tři vázy. Modrá v lidech vyvolává dobro. Dva roky jsem dělal zakázky pro někoho jiného a vlastně teď jsem si chtěl udělat něco svého a opět nalézt tu radost z procesu výroby skla. 

Které technologie výroby skla tě baví? 

Každá technologie je jiná a dá se to přirovnat k tomu, že se pokaždé naučíš nový jazyk. V Rücklu jsem se učil španělsky a teď zrovna vypilovávám francouzštinu. Sklo je výjimečné tím, že procesů výroby je strašně moc, ale neuvěřitelnou výhodou Nového Boru je, že v okruhu 20 km jsou sklárny, kde si každou techniku můžeš osahat a celý život ji studovat. České sklo je naprosto unikátní, je to i tím, že ve sklářském kraji narazíš na mistra rytí skla i skláře, který se celý život věnuje barevným skleněným deskám. Jde o to,  jaký směr si každý z nás sklářů zvolí. Umím si představit, že jednou technologií se zabýváš celý život a v sedmdesáti zjistíš, že tě to pořád baví a že si zase objevil něco nového. 

Vojtěch Veškrna
Vojtěch Veškrna
Vojtěch Veškrna
Vojtěch Veškrna

Amalín, je nová sběratelská kolekce váz od designéra a skláře Lukáše Nováka. Název Amalín vypovídá o místě, kde se přírodní materiály za pomoci vysokých teplot a ruční práce taví a následně formují do neopakovatelných vzorů a struktur. Matné sklo evokuje pohled z výšky na zemskou krajinu, barvy na povrchu váz přechází od tyrkysově modré po pískově žlutou, přičemž jejich strukturu prostupují ostrůvky stříbra. Stejně jako vzácný kámen, je každá z váz originálem, který finalizuje “last touch” skláře v podobě matné, lesklé či metalické povrchové úpravy.

Série Amalín zachovává tvary a rozměry váz, které jsou pro tvorbu Lukáše Nováka již typické. Kolekce volně navazuje na na úspěšnou sérii Lost and Found, která evokovala vesmírné scenérie. Kresba která vzniká na vázách Amalín může naopak připomínat pohled z vesmíru na Zemi.

 

fotografie: Vojtěch Veškrna