STŘÍPKY Z KULTURY

Móda v modré. Modrá v módě.

Autor: ANETA MACOLOVÁ 

foto: Uměleckoprůmyslovémuseum v Praze 

Modrá. Je základní barvou barevného spektra. Má mnoho odstínů a podob. Studená, uklidňující a zlepšující soustředění. Připomíná moře, nekonečnost nebe, přináší nám inspiraci a dává pocit svobody. Modrá je jednou z barev české trikolory, člověk s “modrou krví” je člověk urozený. Královsky modrý je svetr, který mám právě na sobě. Jaká je tradice oblíbené barvy v módě? 

foto: MAMAC, François Fernandez

Symbolika modré barvy se v dějinách proměňovala. Každé historické období její vizualitu vnímalo jinak. Dle francouzského historika kulturních dějin Michela Pastoureaua, ji Řekové ani Římané nevěnovali žádnou větší pozornost. Ba dokonce ji pokládali za barvu příjemnou na pohled. Pak ale nastává postupný vzestup a opěvování modrých odstínů, k čemuž prý přispělo to, že nikdy nebyla barvou hanlivou a nepatřila ani mezi předepsané, ani mezi zakázané barvy. Proto bylo její používání neutrální a bez rizika. Od počátků Antiky, přes modrou revoluci, až k jeansům Leviho Strausse.

Dnes se jedná o barvu, jejíž obliba v celé Evropě daleko předčí barvy ostatní. Modrou si ve svých kolekcích vybírá Jakub Polanka, svůj odstín si nechal patentovat i Yves Klien. Výstavu s názvem Móda, tradice a současnosti indiga v japonském i českém textilu zahrnulo do svého programu i Uměleckoprůmyslové museum v Praze. Pokud jste ji nestihli můžete nahlédnout do stejnojmenného katalogu, který byl k výstavě vydán. Není velkým překvapením, že za jeho zpracování byla grafická designérka Adéla Svobodová, nominovaná na Ceny Czech Grand Design. Je krásný, uklidňující a modrý.

Výstava i kniha svědčí o tom, že modrotisk nepatří minulosti, je to stále živá technologie využívaná v současné módě a umění Východu i Západu. Výstava představila dvě odlišné kultury, českou i japonskou, a jejich klasické přístupy k modrotisku, i tendence v současném umění a módě. Hodnotiteli byli historikové umění a etnografové. Jak by modrou v módě hodnotili spotřebitelé?

Na jedné straně stojí klasický letní oděv jukatu a jeho proměny od 19. století po současnost, a vedle historických příkladů i současní návrháři a umělci, jakými jsou například Nobuo Macubara či Šihoko Fukumoto, ale i světoznámá značka Issey Miyake. Na straně druhé stojí český modrotisk. Přibližuje nepřerušenou linii vedoucí od tradičních moravských krojů, přes inspirativní produkci Ústřední lidové a umělecké výroby až po současný módní a textilní design a umění. 

Ukázky tvorby Liběny Rochové, Kláry Nademlýnské nebo Moniky Drápalové a dalších tuzemských návrhářů a umělců dokazují, že modrotisk nepatří minulosti, ale naopak, v současné módě a umění je stále aktuální. Kniha byla vydána u příležitosti 100. výročí vztahů mezi Českou republikou a Japonskem v roce 2020.

Co o nás vypovídá když řekneme, že je modrá naše oblíbená barva? Možná nic a možná také mnoho. My se vám pokusíme na našem webu v následujících týden ukázat, proč je modrá naší oblíbenou barvou.